Är Du en av alla som jobbar hemifrån på grund av pandemin?
– Läs våra ergonomitips för hemmakontoret

Det viktigt att du funderar över din ergonomi. Här kommer några användbara tips om hur du bör stå, sitta och röra dig för att minska risken för smärta och trötthet. Det är faktiskt ganska enkelt. Det finns flera utmaningar med hemmakontoren, men det finns lika många lösningar. Risken för långvariga problem är generellt sett små om du gör rätt åtgärder i tid. Så låt det bara inte gå för långt.

Det allra viktigaste är att byta ställning
Tänk på variation. Byt gärna mellan sittande och stående arbetsposition. Själva sittandet går att variera. Först kan du använda hela stolsytan med en kudde bakom ryggen och därefter sitta en bit ut på sitsen och dra in fötterna under stolen, så att bäckenet tippar fram.

Det är också viktigt att gå iväg från sin arbetsyta flera gånger om dagen för att ta en mikropaus. På ett kontor brukar man annars få sådana pauser på ett naturligt sätt. Under de här korta avbrotten är det bra att göra så kallade motsatsrörelser. Om du, i likhet med de flesta, sitter med tyngdpunkten framåt vid datorarbete så ska du nu sträcka armarna bakåt och uppåt.

Vinkla dig rätt vid datorn – extra viktigt om du har laptop
Om du har en laptop skaffa ett laptopstöd och ett externt tangentbord. Centrerat styrdon för att minimera risken för musarm som kan leda till mer problem än så. Skärmen ska helst vara i rät vinkel från ögonen, för att du ska slippa den så kallade gamnacken. Se också till att få armarna i 90 graders vinkel när du jobbar och håll tangentbordet så nära kroppen som möjligt.

Tänk på belysningen
Fel ljus kan leda till både huvudvärk och trötthet, eftersom ögonen får anstränga sig för mycket. Det du ska eftersträva är ljus som bryter datorskärmens starka ljus.